Digital Marknadsföring

On-page SEO: Vad är det och varför är det viktigt?

Vad är egentligen on-page SEO? Och hur ska du som ägare av en hemsida tänka för att lyckas på Google? Läs mer här!

POWERED BY SOCIALLITE ME

Vad är egentligen on-page SEO? Och hur ska du som ägare av en hemsida tänka för att lyckas på Google? Läs mer här!

Vad är on-page SEO?

On-page SEO (kallas även on-site SEO) är en extremt viktig del i arbetet med sökmotoroptimering (SEO), men vad är det egentligen och hur kan du arbeta med det på egen hand? Kort och gott kan man säga att on-page SEO handlar om att du optimerar innehållet på din webbsida för att öka dess synlighet i sökmotorernas organiska (icke-betalda) sökresultat. Bra on-page SEO är lika med bättre placeringar på Google helt enkelt. I sin helhet handlar on-page SEO om att skapa en webbsida som är så relevant, användarvänlig och informativ som möjligt för både besökare och sökmotorer. Genom att optimera enskilda element på en webbsida kan du öka dess chanser att ranka högre i sökmotorresultaten och därmed öka trafiken till din webbsida. Det låter väl inte helt fel?

Vilka delar ingår i on-page SEO?

De faktorer som påverkar din On-page SEO inkluderar allt från webbsidans struktur och innehåll till metadata, sökordsanalys, interna länkar och många andra faktorer. När du arbetar med On-page SEO är det viktigt att förstå att det handlar om att skapa en webbsida som inte bara rankar högt i sökmotorerna, utan också är användbar och informativ för besökarna. Detta innebär att du måste skapa en balans mellan att optimera för sökmotorer och att tillgodose användarupplevelsen.

En väl optimerad webbsida med högkvalitativt innehåll och en användarvänlig struktur kan inte bara öka din synlighet i sökmotorresultaten utan också förbättra din webbsidas engagemanggrad, antal konverteringar och övergripande användarupplevelse. Därför är On-page SEO en viktig del av sökmotoroptimering och digital marknadsföring som helhet.

Hur du optimerar webbsidans struktur för bättre on-page SEO

Webbsidans struktur har en stor inverkan på sökmotorresultatet. En dåligt strukturerad innebär både en dålig användarupplevelse men också lägre rankning på Google och andra sökmotorer. Här är några tips på hur man kan optimera webbsidans struktur för att få bättre sökmotorresultat.

Använd en logisk struktur

En webbsida bör ha en logisk struktur så att besökare enkelt kan navigera och hitta den information de söker. Det är ofta rekommenderat att arbeta i en sorts hierarki när du skapar innehåll och målsidor på den hemsida. Överst i hierarkin hamnar den mest relevanta sidan för ämnet som du skriver om. Sedan kan du med fördel skapa under-sidor där du djupdyker i ämnen som berör din “pillar”-sida. Men hur fungerar det i praktiken? Föreställ dig att du driver en recept-hemsida, på denna hemsidan publicerar du alla tänkbara recept på fisk, kött, grönsaker, efterrätter och allt annat som dina läsare kan tänkas vilja lära sig mer om. Ett bra exempel på en logisk struktur vore då att ha en sida som du döper till “recept”, för att sedan smalna av innehållet allt mer och mer, exempelvis: www.dinhemsida.se/alla-recept/fisk/fiskgratäng/.

Använd rubriker på rätt sätt

Nu när vi har koll på hur du kan använda en hierarki när du skapar nya sidor behöver vi också kika lite på hur vi arbetar på ett liknande sätt med rubriker. Rubriker (h1, h2, h3 osv.) är en viktig del av webbsidans struktur eftersom att även dessa indikerar en hierarki. Detta gör det lättare för både besökare och för Google att förstå vilka rubriker som är viktigast och vilka rubriker som hör ihop för att skapa en djupare förståelse om ett ämne. Försök att till en rimlig nivå använda viktiga sökord i rubrikerna, det underlättar för sökmotorer när de ska förstå vad sidan handlar om.

Använd en sitemap

En sitemap är en fil som visar alla sidor på din webbplats och hur de är länkade till varandra. Detta hjälper sökmotorer att mer effektivt hitta och indexera samtliga sidor på din webbplats.

Optimerad URL-struktur

En optimerad URL-struktur hjälper sökmotorer att förstå vad din webbsida handlar om. En bra URL-struktur är kort och beskrivande och innehåller sökord som beskriver sidans innehåll. Det är också viktigt att undvika URL-strukturer som är svåra att läsa eller förstå.

  • Exempel på en bra URL: https://www.dinwebbshop.se/klader/skjortor/bla-skjorta-xxl/
  • Exempel på en dålig URL: https://www.dinwebbshop.se/online.store/products/77650/show.html

Interna länkar

Internt länkande innebär att du länkar till andra sidor inom din egen webbsida. Detta hjälper sökmotorer (och besökare) att hitta från en relevant sida till en annan och hur de är relaterade till varandra. Att använda interna länkar på ett effektivt sätt har flera fördelar. Först och främst är det en bra idé då det underlättar för dina besökare att hitta mer relevant innehåll, men visste du att interna länkar också är ett sätt att dela med sig av kraften på en populär sida till en annan? Detta kallar vi i SEO-branschen för att dela med sig av en sidas “Link juice”.

Optimerad mobilanpassning

Allt fler sökningar görs på mobila enheter och det är därför viktigt att din webbsida är optimerad för mobilanvändning. En mobilanpassad webbsida har en struktur som är enkel att navigera på en mobil enhet och är lätthanterlig. Undvik att använda för liten text eller att lägga knappar och andra element för nära varandra. Det ska inte vara en utmaning att klicka på den knapp man önskar.

Använd strukturerad data

Strukturerad data är en typ av metadata som hjälper sökmotorer att förstå sidans innehåll och hur det är strukturerat. Det är bra att använda strukturerad data för att hjälpa sökmotorer att förstå vilken information som är viktig. Om vi använder oss av samma exempel som tidigare, du driver en recept-hemsida, så kan du med fördel använda strukturerad data för att Google ska förstå att en del av ditt innehåll är ett riktigt recept. Då anger du ingredienser och annan viktig information i receptet som Google sedan gärna visar i form av en “rich snippet” på SERP:en.

Content is king: Så skapar du SEO-vänligt innehåll

Innehållet på din webbplats är en av de viktigaste faktorerna för att ranka högt på sökmotorernas resultatsidor (Search Engine Result Page, SERP). För att skapa SEO-vänligt innehåll bör du fokusera på att skapa innehåll som är relevant, informativt och engagerande för din målgrupp. Detta hjälper till att öka din webbplats trovärdighet och popularitet, vilket i sin tur kan leda till ökad trafik och bättre sökmotorresultat.

Våra bästa tips för att skapa SEO-vänligt innehåll

Identifiera dina målgrupper: För att skapa innehåll som rankar högt i sökmotorerna är det viktigt att förstå din målgrupp. Detta innebär att du bör göra undersökningar och ta reda på vilka frågor och problem som din målgrupp har och hur ditt innehåll kan hjälpa dem.

Använd sökord i din rubrik och första stycke: Att använda sökord i din rubrik och första stycke är viktigt eftersom sökmotorerna använder dessa som en signal för att bestämma vad ditt innehåll handlar om.

Använd sökord strategiskt: Sökord är viktiga för SEO, men det är viktigt att använda dem på ett strategiskt sätt. Överanvändning av sökord, också kallat “keyword stuffing”, kan resultera i minskad synlighet av din webbplats i SERP:en. Se till att använda sökord naturligt i ditt innehåll.

Skriv informativt och engagerande innehåll: Ditt innehåll bör inte bara vara optimerat för sökmotorer, det bör också vara informativt och engagerande för dina besökare. Skriv för din målgrupp och se till att innehållet är lätt att förstå.

Optimerad sidstruktur: En bra sidstruktur kan hjälpa till att förbättra användarupplevelsen och sökmotoroptimering. Se till att din webbplats har en logisk struktur och att dina sidor är lätt att navigera.

Share the Post:
GVOMEDIA

Anders Lundquist

Anders har lång erfarenhet inom foto och tv-produktion. När han inte är ute i leriga fält med kameran syns han ofta stå i speakerbåset, skriva manus eller färgkorrigera filmer. När han ska flyga sätter han heder i att fullständigt fylla ett korsord – innan planet lyfter.

Filip Grgin

Filip är ständigt ivrig med att bidra med sitt filmperspektiv. Han har erfarenhet av visuellt berättande som regissör, fotograf och klippare. Filip är väldigt kreativ och sätter bildberättandet i fokus. Han har en omfattande portfolio som demonstrerar originalitet i allt såsom informationsfilm, utbildningsfilm, kortfilm och reklam. Filip har producerat musikvideos som setts mer än 3 miljoner gånger! Han är även en erkänd Ping-Pong mästare… inom familjeturneringarna.

Daniel Henriksson

Daniel har bakgrund som industridesigner, men tyckte det var roligare att göra 3D-filmer om produkterna än att räkna på hållfasthet och släppvinklar. Han kan trolla fram det mesta ur datorn, vare sig det är illustrationer, 2D-animerat eller 3D-renderat. Arbetar främst från kontorshotellet Ready4Work i Halmstad.

Mats Björklund

Mats har gjort film sedan tonåren och det har blivit hundratals filmer genom åren; kortfilmer, reklam, dokumentärer och informationsfilmer, som regissör/producent, reporter, fotograf och redigerare. Mats har även levererat filmer och reportage både till TV 4 och SVT.

Showreel

Sydvästlänken - Elens nya motorväg

Denna film beskriver Sydvästlänken, en ny högspänningsledning med både växelström och likström som sträcker sig 44 mil från Hallsberg till Hurva i Skåne.

Bron över Svindersviken

3D-animation som visar hur bron som förbinder Kvarnholmen med Nacka dras på plats

Dermatrisse

Animerad instruktionsfilm om hur man använder en tandbleknings-produkt

Varbergstunneln

En film som beskriver Västkustbanans nya sträckning under Varberg.

Marieholmstunneln – sänkning av tunneldel

Den första av tre sänkningar av Marieholmstunneln, en ny tunnel under Göra Älv.

Körkort i sommar

Film till Facebook-kampanj för att få körkortselever ska boka prov i god tid.

Har du koll?

Film till Facebook-kampanj för att få körkortselever att förebereda sig inför proven.

Vägen till körkort

Animerad film som går igenom det man behöver veta inför körprov och kunskapsprov.

Mats - Sveriges nya forskningssatellit

Mats är en ny forskningssatellit som ska skickas upp 2019 för att studera atmosfären.

Arlanda-regionen – Navet i Skandinavien

Denna film handlar om gemensamma prioriteringar av nödvändiga satsningar för att enas om en ny långsiktig plan för regional infrastruktur.

Västsvenska Paketet

En film som beskriver de olika delarna i Västsvenska Paketet, en stor infrastruktur-satsning i Göteborgsområdet.

Västlänken – Så minskar vi störningarna

2D-animerad film som tar upp störningar och åtgärder vid byggandet av en ny tågtunnel under centrala Göteborg

Så bygger vi Citybanan

Helt 3D-animerad film som i detalj beskriver det komplicerade byggandet av Citybanans Station Odenplan.

Citybanan (Kortversion)

Kort, visuell film om Citybanan från start till invigning.

Filmen om Citybanan

Slutfilmen som sammanfattar nära 10 års byggtid och dokumentation av Citybanan.

Blixtljuset

Rekryteringsfilm till smedjan Blixtljuset

Kreametern

Tillväxtverket skulle hålla en presentation om en rapport angående kreativa yrkesroller och hur de förändrats i Sverige. Vi gjorde en kreativ animerad film om rapporten.

Digitalisering i Haninge Kommun

Ny avloppstunnel från Bromma

En film som beskriver byggandet av en ny avloppstunnel från Bromma till Henriksdal, där allt avloppsvatten från Stockholm ska renas i framtiden.

Yrkesfilmer

Ny membranteknik i Henriksdal

Getingmidjan - brobyte 2019

Film som beskriver arbetet med bytet av Getingmidjans södra bro under avstängningen sommaren 2019.

Getingmidjan - brobyte 2020

Film som beskriver arbetet med bytet av Getingmidjans norra bro under avstängningen sommaren 2020.

Barnfetma - Den viktiga leken

En av 4 filmer som producerades i samverkan med ett forskningsprojekt om barnobesitas i Region Västernorrland. Filmerna behandlar saker som tallriksmodellen, kosthållning och sötsaker, inköp, motion, skärmtid och hur man kan stötta varandra inom familjen.

JUICE/PEP

Film som beskriver hur rymdsonden JUICE med svenska instrument ombord ska färdas till Jupiter och mäta strålning och analysera de stora ismånarna.

Mats - Sveriges nya forskningssatellit

Grafikreel 2021